معرفی مهمترین اصطلاحات بورسی در بازار سرمایه | hoseinifinance

معرفی مهمترین اصطلاحات بورسی در بازار سرمایه | hoseinifinance

او براساس نتایج تحلیلی که بر روی این سهام انجام داده (که عموماً از جنس تحلیل تکنیکال است)، تصمیم می‌گیرد با رسیدن قیمت به اولین سقف قیمتی مورد انتظار (مثلاً 220 تومان) سهام خود را به فروش برساند. با توجه به ثابت بودن سود اوراق مشارکت، این اوراق بر خلاف سهام های ریسکی موجود در بازار که نیازمند تحلیل های فاندامنتالی و تکنیکالی هستند به تحلیل خاصی نیاز ندارد. عرضه و تقاضای این بخش از سهام است که قیمت سهام شرکت را تعیین می‌کند و قابلیت نقدشوندگی سهام را نشان می‌دهد و بخش بلوکه شده به‌دلیل عدم حضور در فرآیند عرضه و تقاضای روزانه، در نوسان و تعیین قیمت سهام تاثیری ندارد. به بیان دیگر سهام شناور آزاد همان نسبتی از سهام یک شرکت است که در بازار قابل معامله است و در فرآیند معاملات بین سهامداران مختلف جابجا می شود.

  • آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم پرکاربرد بورس یکی از ضروری‌ترین مواردی است که هر سرمایه گذاری باید انجام دهد.
  • بنابراین گام اول برای ورود به دنیای بورس، آموزش اصطلاحات بورس است.
  • به چینش صحیح دارایی‌های یک فرد در یک سبد بورسی سبدگردانی می‌گویند.
  • حاصل تقسیم سود نقدی هر سهم به سود هر سهم بعنوان درصد تقسیم سود شرکت بیان می‌شود.
  • در این مقاله می‌خواهیم پر کاربردترین اصطلاحات بورسی را به شما آموزش داده و به شما در کسب درآمد از بورس کمک کنیم.

این همان استراتژی معاملاتی اولیه‌ی من است؛ اگرچه من سبد سهام بلند مدت نیز دارم. به معامله‌گرانی که در معامله روزانه شرکت می‌کنند معمولا “‌معامله‌گران فعال‌”‌ یا “‌معامله‌گران https://hoseinifinance.com/blog/financial-markets/bourse-education/ روزانه‌”‌ گفته می‌شود. آربیتراژ به خرید و فروش مجموعه‌ای از اوراق بهادار در بازارهای متفاوت و با قیمت‌های متفاوت گفته می‌شود. پس از افزایش سرمایه و یا تقسیم سود نقدی توسط یک شرکت، قیمت آن سهم با اعمال این تغییرات در آن، قیمت تعدیل شده آن سهم نامیده می شود. آربیتراژ اقدام خرید اوراق بهادار در یک بازار و فروش همزمان آن در بازار دیگر با قیمت بالاتر را توصیف می‌کند، در نتیجه به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد از تفاوت موقت هزینه هر سهم سود ببرند. برای انجام معاملات بورسی باید در یک کارگزاری عضو شد و از خدمات آن کارگزاری برای انجام معاملات استفاده کرد.

کارگزاری رو با توجه به چه چیزی باید انتخاب کنیم؟

در این بازار است که شرکت‌ها سهام و اوراق جدید را برای اولین بار به مردم می‌فروشند. به شاخصی که بر طبق داده‌های تاریخی معامله‌های سهام به دست می‌آید، ضریب بتا (β) می‌‌گویند. این شاخص نشان‌دهنده‌ی سطح ریسک‌پذیری سازمان‌یافته‌ای است که به صاحب سهام با به دست آوردن سهم مورد نظر، نسبت به کل بازار بورس تحمیل شده است. در واقع در این کار، فردی حرفه‌ای به همراه یک تیم تحلیل‌گر، برای سرمایه‌گذار یک سبد متشکل از اوراق بهادار و سکه طلا تشکیل می‌دهد و آن را در طول زمان مدیریت می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سبدگردانی به مقاله سبدگرانی چیست و سبدگردان کیست مراجعه کنید.

اصلاح قیمت یا پولبک (Pullback) چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

اهمیت این صورتحساب واضح است، چرا که برای خرید سهام یک شرکت مهمترین مولفه سودآوری است . مثلا اول دارایی‌ها ذکر می شود، بعد بدهی‌ها و در آخر حقوق صاحبان سهام. ترازنامه، برای سهامداران از این جهت با اهمیت است که معلوم می‌کند، شرکت چه میزان دارایی ،چه میزان بدهی وسرمایه دارد و بدین وسیله می توان قدرت شرکت را پیش بینی کرد. ترازنامه صورت مالی است که در آن دارایی ها و بدهی های شرکت و سرمایه (حقوق صاحبان سهام ) ثبت شده است. به فرآیند خرید اوراق بهادار از ناشر و یا نماینده او و پرداخت یا تعهد پرداخت وجه کامل آن طبق قرارداد، پذیره‌نویسی می‌گویند.

۹. خرید Buy

لازم به ذکر است که مطالعه مفاهیم همه اصطلاحات غیرکاربردی در بازار بورس باعث ایجاد سردرگمی برای بسیاری از سرمایه گذاران می‌شود. از همین رو توصیه می‌کنیم حتماً به دنبال اصطلاحات کاربردی در بازار بورس و یادگیری آن‌ها باشید و خیلی دنبال گسترش کردن اطلاعات خود در این بازار نروید. از اصطلاحات رایج در بازار بورس باید به تعریف بازار گاوی نیز بپردازیم.